|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UJP / LFZSK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UJP
/
LFZSK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Latinský jazyk pro FZS
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
17
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UJP/LPSK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje znalosti z latinské gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je východiskem pro ostatní preklinické a klinické obory, které vyžadují přesnost slovního vyjádření při popisu anatomické struktury a hodnocení patologického stavu.
Cíle předmětu: ˘ Získat základní znalosti latinského jazyka - gramatické a lexikální. ˘ Orientovat se v odborném zdravotnickém projevu. ˘ Naučit se správné výslovnosti. ˘ Vytvořit si základní slovní zásobu z latinské, okrajově řecké odborné terminologie. ˘ Orientovat se v syntaxi jednoduchých textů. ˘ Osvojit si logické chápání základního lexika. ˘ Naučit se správně a efektivně používat slovník. ˘ Rozvíjet logické myšlení, přesné vyjadřování, jazykový cit a vhled do systému jazyka. ˘ Přiblížit si základ kultury, ze které povstala vzdělanost celé Evropy.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k zápočtu: průběžné plnění zadaných úkolů, úspěšné zvládnutí 2 průběžných testů alespoň na 75%.
|
Obsah
|
Úvod do studia latinské lék. terminologie. Počátky lékařské terminologie. Výslovnost, latiny, přízvuk. Latinská substantiva - rozdělení. Substantiva I. deklinace. Řecká substantiva skloňovaná podle lat. I. deklinace. Sloveso esse.
Substantiva II. dekl. Řecká substantiva skloňovaná podle II. deklinace.
Adjektiva I. a II. deklinace. Participium perfekta pasiva.
Slovesa I. - IV. konjugace: indikativ prézenta aktiva a pasiva, imperativ, záporný imperativ, konjunktiv prézenta.
Substantiva IV. a V. deklinace. Překlad anatomických termínů.
Substantiva III. deklinace - maskulina, feminina, neutra.
Řecká substantiva, skloňovaná podle III. deklinace. Řecké slovní základy. Překlad diagnóz.
Průběžný test. Adjektiva III. deklinace. Participium prézenta aktiva.
Stupňování adjektiv - pravidelné, nepravidelné, neúplné.
Číslovky základní, řadové, násobné.
Průběžný test..
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
u předmětu latinský jazyk nejsou vyžadovány žádné vstupní odborné znalosti, výuka je určena pro naprosté začátečníky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
u předmětu latinský jazyk nejsou vyžadovány žádné vstupní odborné dovednosti, výuka je určena pro naprosté začátečníky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- správně vyslovovat základní latinské a řecké termíny |
- používat základní latinskou gramatiku |
- rozlišit pravidla tvorby latinských a řeckých termínů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- přeložit z latiny nejběžnější lékařské výrazy, nezbytné pro jeho praxi v oboru |
- používat pasivně základní slovní zásobu latinských i řeckých lékařských výrazů včetně zkratek |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|